Tahrir Al Misra

Aku melihat sungai nil mu

Dari Aswan, Kairo, hingga Alexandria

Mengalirkan darah dan air mata

Kesedihan dan gundah hatimu

Aku melihat piramida mu

Yang berdiri angkuh di gurun Giza

Runtuh menjadi jutaan serpihan kerikil

Yang terbang bersama lantunan takbir

Aku melihat menara-menara masjid mu

Di seluruh penjuru negerimu

Berubah menjadi tombak dan bayonet

Yang di atasnya kau kibarkan bendera Tauhid dan kebenaran

Aku melihat para anbiya dan ulama

Mulai dari Musa, Amru, Shalahuddin, hingga Idris As Syafi’i

Yang dikuburkan dalam bumi mu

Mereka serentak bangkit dan meluruskan shaf bersama mu

Berdiri di jalan ini untuk meneriakkan pembebasan

Aku mendengarkan lantunan azan dari masjid-masjid mu

Sebuah lantunan merdu

Tentang tiran yang segera jatuh

Dan revolusi yang di ambang pintu

….

…Dan aku di sini bersama mu..

Tinggalkan Balasan

